Preskocit navigáciu

Vzdušní policajti


Vzdušní policajti

Posledný prípad, keď museli zasahovať dve lietadlá MiG-29 pohotovostnej zmeny zmiešaného leteckého krídla Sliač, ktorí držia pomyselnú ochrannú ruku nad slovenským vzdušným priestorom sa udial v októbri. Pravda, v tejto činnosti nie sú sami. Majú svoje oči. Tie predstavujú príslušníci Operačného centra zvolenskej brigády velenia, riadenia a prieskumu vzdušných síl.

Obyčajný deň
Obyčajný deň začína na pracoviskách Operačného centra ráno o pol ôsmej, keď si stará a nová zmena v tzv. desaťminútovke odovzdáva službu. Ide o oboznámenie sa s aktuálnou vzdušnou situáciou v priestore, s udalosťami, ktoré sa udiali za uplynulý deň a zároveň sa ujasnia úlohy, ktoré ich v priebehu nasledujúcich 24–och hodinách čakajú. Nasleduje ranný brífing, ktorého súčasťou je aj informácia z bratislavského poveternostného ústredia. Potom sú na programe hlásenia a dohovory s okolitými štátmi. Všetko prebieha v angličtine.

Náčelník zmeny Strediska riadenia a upovedomovania (CRC) major Peter Kábrt začínal po ukončení vysokej vojenskej leteckej školy v Košiciach ako letovod v bývalom VVP Javorina. Neskôr pôsobil v bratislavskom stredisku riadenia letov a na navádzacom stanovišti vo Veľkej Ide. Podľa jeho skúseností trvá tak tri štyri roky, kým sa z absolventa školy stane dobrý letovod.

Druhé oči pilota
„Pravda za predpokladu, že má túto prácu rád. Keď k nej nemá vzťah, len ťažko do seba vstrebe to množstvo potrebných údajov z predpisov. Je to zodpovedná a tímová práca. Kto nevie pracovať v kolektíve, nemá v nej šancu uspieť,“ pripomína major Kábrt.
Letovod predstavuje pre pilota vo vzduchu vlastne jeho druhé oči. Vidí vďaka prístrojom a údajom z rôt rádiolokačného prieskumu z celého Slovenska oveľa ďalej ako on ...


O práci príslušníkov Operačného centra bvrps vo Zvolene sa dočítate viacej v decembrovom vydaní mesačníka OBRANA.


bvrpsbvrpsziakžiak 1žiak 1

Autor: Jozef Žiak , Foto: vvzs - Dátum: 07.12.2011
Čítanosť: 15416
Verzia pre tlač

Skočiť na menu


Share