Preskocit navigáciu

Ukončenie výcviku prvého pilota - inštruktora pre F-16 Block 70


Ukončenie výcviku prvého pilota - inštruktora pre F-16 Block 70

V uplynulých dňoch sa na leteckú základňu Sliač vrátil príslušník 81. krídla Sliač, ktorý absolvoval výcvik pilotov na novú leteckú techniku. Do elitnej skupiny pilotov bol zaradený v roku 2018. Po jazykovej príprave a úspešnom preskúšaní bol v roku 2019 vyslaný do Spojených štátov amerických, kde absolvoval špecializovaný jazykový kurz v jazykovom centre v Lacklande v Texase. Po úspešnom ukončení jazykového kurzu pokračoval na leteckej základni v Columbuse, Mississippi. Počas ročného pôsobenia nalietal na vrtuľovom lietadle T-6A TEXAN II prvých 28 letových hodín. Výcvik pokračoval na tej istej základni, no už na prúdovom lietadle T-38C TALON, na ktorom nalietal ďalších 83 hodín. Po úspešnom ukončení tohto výcviku bol presunutý na leteckú základňu Morris v Tucson, Arizona, kde začal teoretickú prípravu na lety s leteckou technikou F-16 Block 30 Národnej Gardy. Následne absolvoval množstvo letov na simulačnom zariadení. Prvý skutočný let na stíhačke F-16 Falcon vykonal v apríli 2021.K prvému letu uviedol:

„Stres pred prvým letom bol prirodzený, no po zatvorení kabíny som sa plne koncentroval na vykonanie letu a všetky obavy išli bokom.“

Od tohto momentu pribúdali letové hodiny a do dnešného dňa zvládol celkovo 550 letových hodín. Po ukončení základného výcviku pokračoval v zdokonaľovaní svojich bojových schopností plnením rôznych úloh. Lety vo dvojiciach tvorili základnú formáciu všetkých letov. Po dosiahnutí 300 letových hodín absolvoval ako prvý výcvik na pozíciu „vedúceho skupiny“. Po úspešnom zvládnutí tohto výcviku pokračoval v cvičeniach v letoch vo štvorici. Tieto cvičenia sú veľmi náročné, vyžadujú odvahu, veľké úsilie a sú časovo veľmi vyčerpávajúce. Počas všetkých letov musí byť pilot maximálne sústredený a sledovať činnosť svojich kolegov. Počas plnenia bojových úloh sa naučil „tankovanie za letu“, čo je veľmi náročná, ale dôležitá zručnosť. Tá spočíva v presnom priblížení sa k tankovaciemu lietadlu, pripojení sa k nemu a doplnení paliva do vlastnej stíhačky, aby mohol pokračovať v plnení úloh. Okrem úloh útočných a obranných sa venoval aj vyhľadávaniu a ničenie pozemných cieľov. Tieto úlohy sú dôležité pre spoluprácu so všetkými zložkami Ozbrojených síl Slovenskej republiky. Po dosiahnutí 400 letových hodín absolvoval výcvik inštruktora. Po dodaní prvých slovenských lietadiel F-16 Block 70 na základňu Morris v Tucson, Arizona, bol prvým pilotom, ktorý na tejto leteckej technike úspešne lietal. Počas svojho výcviku získal významné ocenenia, vrátane titulu „F-16 B-Course Distinguished Graduate“ a ocenenia „F-16 B-Course Air to Ground TOP GUN“.

Výcvik ukončil v júli 2025 s celkovým náletom 675 letových hodín na všetkej leteckej technike v USA. Po návrate na územie Slovenskej republiky bude svoje skúsenosti naďalej odovzdávať svojim kolegom, aby spoločne zvýšili bojovú pripravenosť Ozbrojených síl SR a prispeli tak k bezpečnosti krajín NATO. 


Ukončenie výcviku prvého pilota - inštruktora pre F-16 Block 70Ukončenie výcviku prvého pilota - inštruktora pre F-16 Block 70Ukončenie výcviku prvého pilota - inštruktora pre F-16 Block 70Ukončenie výcviku prvého pilota - inštruktora pre F-16 Block 70Ukončenie výcviku prvého pilota - inštruktora pre F-16 Block 70Ukončenie výcviku prvého pilota - inštruktora pre F-16 Block 70Ukončenie výcviku prvého pilota - inštruktora pre F-16 Block 70Ukončenie výcviku prvého pilota - inštruktora pre F-16 Block 70

Autor: VVzS , Foto: VVzS - Dátum: 28.07.2025
Čítanosť: 160
Verzia pre tlač

Skočiť na menu


Share