Kurz prežitia


Kurz prežitia

Každý výkonný letec, ktorý sadá do lietadla na výcvikový let, musí byť pripravený aj na situáciu, kedy bude musieť na svoju záchranu vykonať katapultáž alebo núdzové opustenie lietadla a zvládnuť následnú činnosť až do vyzdvihnutia záchrannými skupinami. Na zvládnutie tejto činnosti sa v dňoch od 7.4 do 11.4. 2014 uskutočnil kurz prežitia výkonných letcov zmiešaného krídla Sliač v oblasti Kráľovej Lehoty na severných svahoch Nízkych Tatier. Kurzu sa zúčastnili piati príslušníci bojovej, šiesti príslušníci výcvikovej letky, dvaja inštruktori padákovej výsadkovej a záchrannej služby a jeden príslušník obväziska.

Naši piloti sú cieľavedomo vedení využívať len prostriedky, ktoré reálne po katapultáži majú k dispozícii. Je to samotný vrchlík padáku, padákové šnúry, osobná výstroj, predmety núdzovej dávky a signalizačné prostriedky. Takže pri výcviku sa nenájde v rukách pilotov sekera, lano, karabíny, baterka či zapaľovač. Pracuje sa však aj s možnosťou, že po pristátí do terénu sa pilotovi nepodarilo stiahnuť padák zachytený v konároch stromov, získal len obmedzený počet a dĺžku padákových šnúr alebo samotnú núdzovú dávku musel pred pristátím odhodiť a nepodarilo sa ju dohľadať. V takomto prípade samotné zabezpečenie vlastného prežitia v neznámom teréne sa stáva ešte náročnejšou úlohou. A práve príprava na podobné situácie je zmyslom tohto zamestnania.

Tém a úloh pre tento kurz bolo viac. Od získania a úpravy stravy a vody, vybudovanie prístreškov, založenie a udržiavanie ohňa, signalizáciu, vykonanie presunov v neznámom teréne vo dne alebo v noci až po prekonávanie terénnych prekážok počas presunov. Človek prežije bez prísunu jedla niekoľko dní, bez vody však jeho fyzická aktivita rapídne klesá v  priebehu niekoľkých hodín a môže viesť k vážnym zdravotným problémom alebo až k smrti. Preto téma získavanie  a úprava vody bola jednou z nosných prvkov úvodných hodín kurzu. Cvičiaci rôznymi spôsobmi získavali vodu, ktorú následne pripravovali filtrovaním a prevarením s použitím kovovej schránky núdzovej dávky. To isté platí o príprave ohňa. Samotný oheň plní nielen funkciu zdroja tepla, ale je aj neodmysliteľným zdrojom svetla, dôležitým signalizačným prostriedkom, prostriedkom na prípravu stravy a vody, vysušenie odevu a výstroja, ako aj ochrany pred dotieravým hmyzom alebo lesnou zverou. Založenie ohňa pomocou improvizovaných prostriedkov zvládli cvičiaci do niekoľkých minút. Jeho následné udržiavanie počas noci a pripravenosť na splnenie úlohy v ktoromkoľvek okamihu vykonať signalizáciu pre záchranné skupiny pomocou jasného plameňa vyžadovalo organizáciu pri striedaní sa pri ohni. Okrem toho bolo treba zabezpečiť odpočinok pre ostatných, získať dostatočnú zásobu paliva a tým sa vyhnúť riziku pohybu v horskom teréne v tme a predísť tak možnému úrazu. Zvládnutie rýchleho vybudovania funkčného prístrešku môže mať rozhodujúci význam pre prežitie v noci, alebo v sťažených poveternostných podmienkach. Každý jednotlivec alebo dvojica dostala za úlohu výrobu prístreškov podľa navolenej situácie - očakávané prehánky, silný nárazový vietor, bojové podmienky atď. 

Hlavnou témou kurzu bola príprava a vykonanie správnej signalizácie pre upozornenie na vlastnú polohu pre letecké, alebo pozemné záchranné skupiny.  Pri správnom použití signalizačného zrkadla je možné rozpoznať polohu až do vzdialenosti 25 km. Použitie signalizačných nábojov si výkonní letci vyskúšali už na zamestnaní v januári. Ďalšou možnosťou je využitie prírodných zdrojov alebo vrchlíku padáka na vytvorenie medzinárodných znakov na zemi. Prioritou pre našich pilotov zostáva signalizačné zariadenie KOMAR–2, ktoré je súčasťou záchranného systému lietadla. Toto zariadenie samé vysiela signál na núdzovej frekvencii. Po úprave môže pilot nadviazať priamy rádiový kontakt so záchrannými skupinami a naviesť ich na vlastnú pozíciu. Ďalšou z možností výkonných letcov po núdzovom opustení lietadla je aj opustenie tohto priestoru a vyhľadanie vhodnejšieho miesta napríklad na signalizáciu. Za určitých podmienok je to aj samostatné vyhľadanie pomoci záchranných zložiek alebo civilného obyvateľstva. Podľa naučených zásad pilot po sebe na mieste dopadu zanechá informáciu pre záchranné skupiny, na ktorom je zaznamenaný čas, smer presunu atď. Miesto označí a počas presunu zanecháva za sebou viditeľné znaky, ktoré napomáhajú pri pátraní záchranných skupín. Túto úlohu cvičiaci plnili počas denného a nočného presunu v neznámom teréne v masíve Nízkych Tatier. Počas prechodu v neznámom teréne sa stane, že pilot narazí na terénnu prekážku, ktorou môže byť neschodný terén prípadne vodný tok. Pokiaľ sa nejedná o priame ohrozenie života, ako napríklad o požiar, prenasledovanie nepriateľom,či ohrozenie divou zverou, neodporúča sa prekonávanie takejto prekážky. V našom kurze prežitia sme výkonných letcov pripravili aj na takéto situácie, pri ktorých si mohli preveriť svoju fyzickú, ale hlavne psychickú pripravenosť na zvládnutie podobných úloh. Prípravu na nočné zamestnanie využili výkonní letci zmiešaného krídla na výrobu nástrojov pre možné využitie v ďalšej činnosti počas presunu v neznámom teréne. Príslušník obväziska svojou prednáškou prehĺbil vedomosti pilotov o využití rastlín, nachádzajúcich sa v priestore výcviku. Jednalo sa hlavne o rastliny, ktoré možno využiť pri príprave stravy, ale aj rastlín určených na zdravotnícke využitie.

Z pohľadu príslušníka padákovej výsadkovej a záchrannej služby podpráporčíka Balogha bol kurz prežitia úspešný. Piloti sa opäť posunuli ďalej a spravili tak ďalší krok k úspešnému zvládnutiu situácií, ktoré môžu nastať po katapultáži alebo núdzovom opustení lietadla výkonných letcov.

 


Kurz prežitiaKurz prežitiaKurz prežitiaKurz prežitiaKurz prežitiaKurz prežitiaKurz prežitiaKurz prežitiaKurz prežitiaKurz prežitia

Autor: ppráp. Peter Balogh , Foto: ppráp. Peter Balogh - Dátum: 15.04.2014
Čítanosť: 8045
Verzia pre tlač

Skočiť na menu