Preskocit navigáciu

Pod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidiel


Pod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidiel

V priestoroch posádkového cvičiska Sučany v podhorí Malej Fatry vyvrcholil v tento týždeň kurz vedenia bojového pásového vozidla (prebiehal od 18. januára do 9. februára). Zabezpečovala ho rota bojového výcviku martinskej Základne výcviku a mobilizačného doplňovania. Riadiaci výcviku rotmajster Zdenko Rechtorík približuje, že kurz je určený pre vodičov bojových vozidiel a OT-90, ale aj pre mechanikov pásových bojových vozidiel. Aby mohli vozidlá pri opravách štartovať a pohybovať sa s nimi.
„ Kurz trvá 20 dní, pozostáva z teoretickej a praktickej časti. Celkom 127 hodín prípravy. Aktuálny kurz je určený pre príslušníkov mechanizovaných jednotiek topoľčianskej mechanizovanej brigády. Najmä pre vodičov martinského, ale aj nitrianskeho a levického práporu,“ konštatuje riadiaci výcviku. 14 mužov a jedna žena, desiatnička Mária Teplanová z levického útvaru prvý týždeň absolvovali teoretickú prípravu. V jej priebehu sa oboznámili s konštrukciou vozidla a jeho ošetrovaním. Po jej zvládnutí ich najskôr čakal trenažér a potom už praktické jazdy na cvičisku Sučany. Predchádzal im ešte nácvik činnosti na východiskovej čiare. Museli si v ich priebehu zvyknúť na rozmery vozidla a radenie rýchlostných stupňov, ktoré je oproti bežným vozidlám predsa len trochu iné. Ale aj na jazdu pomocou periskopov, ktorá so sebou prináša pre vodiča obmedzený výhľad.
Zimný kurz je vždy náročnejší. Výnimkou nebol ani tento. V Sučanoch sa vodiči museli popasovať s nástrahami v podobe, snehu, ľadu i dažďa. Rotmajster Rechtorík však na základe svojich bohatých skúseností pripomína, že práve takéto náročnejšie podmienky lepšie pripravia vodičov na ich činnosť v útvaroch. Podľa neho najlepšie výsledky v kurze dosahovali: slobodník Tomáš Klieštik a desiatnici Patrik Capek a Richard Malý, všetci z martinského mechanizovaného práporu. Všetkým dal spomedzi jednotlivých prekážok, ktoré museli prekonať najviac zabrať brod cez vodnú prekážku. Vodič musí do neho vojsť tou správnou rýchlosťou. Keď je veľmi rýchly, tak sa mu podarí vytvoriť v brode vlnu a vykúpať osádku, čo v týchto zimných podmienkach nie je veľmi lákavé. Rotmajster Rechtorík si pochvaľuje pomoc martinského útvaru, ktorý pre kurz poskytol nielen techniku, ale aj inštruktorov.


Pod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidielPod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidielPod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidielPod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidielPod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidiel 2Pod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidiel 2Pod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidiel 2Pod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidiel 2Pod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidiel 3Pod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidiel 3Pod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidiel 3Pod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidiel 3Pod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidiel 4Pod Malou Fatrou sa pripravovali vodiči pásových bojových vozidiel 4

Autor: MO SR Jozef ŽIAK , Foto: MO SR Jozef ŽIAK - Dátum: 09.02.2021
Čítanosť: 8315
Verzia pre tlač

Skočiť na menu


Share